Laatste nieuws uit Museum het Sterkenhuis

Slag bij Bergen in het nieuws

Slag bij Bergen: 19 september 1799

Op donderdag 14 september 2023 heeft de Alkmaarsche Courant een artikel geschreven over de Slag bij Bergen. Dit jaar, 2023, is het 244 jaar geleden sinds deze historische gebeurtenis.

Klik hier voor het artikel.

Op woensdag 20 september 2023 heeft Rodi ook een artikel geschreven over de Slag bij Bergen.

Klik hier voor het arikel.

Op 19 september 1799 voerden de Britten en de Russen strijd tegen Frankrijk en de Bataafse Republiek. Het doel van de Britten en de Russen was om de macht van de Fransen in te perken maar ook om het huis van Oranje te herstellen. Er werd voor de deur van Het Sterkenhuis gevochten, waarbij de Brits-Russische troepen al om 08.00 uur Bergen ingenomen hadden. Een tegenaanval verdreef hen en om 12.00 uur werd de Russische generaal gevangen genomen.

Foto: ‘De Bataille van Bergen den 19e September 1799’. C. Brouwer naar J.A. Langendijk, ets. Links is Het Sterkehuis te zien en centraal de Ruïnekerk. Foto door: Marcelis-Decave.

In de Flessenpost van Bergen
13 september 2019

Museum Het Sterkenhuis

Tweehonderdtwintig jaar na dato: de Invasie 1799

De Duinstreek
19 april 2017

Tentoonstelling Bouwen op geloof.

Noordhollands Dagblad:
4 augustus 2016

Opstelten geeft oude kleding nieuw leven.

Alkmaarsche Courant:
20 juni 2016

Kledingkist uit 1797 krijgt plek in collectie Sterkenhuis. ‘Een mooie aanwinst, we zijn er blij mee’.

RTV NH: Lunchroom
4 mei 2016

Rijdende Reporter Bart Breukel van RTV Noord Holland bij tentoonstelling Van trein naar Plein in Museum Het Sterkenhuis.
Nel Jongejans vertelt hoe de dorpskern van Bergen zich ontwikkelt op de website van RTV NH. Het fragment begint op 13.48 uur.

De Duinstreek
4 mei 2016

Klik op de foto om het artikel te lezen.

Noordhollands Dagblad
2 mei 2016

Klik op de foto om het artikel te lezen.